La Môme - La vie en rose

image25
Igår var jag och Carinne på La Môme, eller La vie en rose, som de döpt den till på bion här i Sverige.

Det blev en trevlig kväll med prat och mat på Bishops före och sen bio. Jag hade lyssnat en hel del på Piafs musik innan för  att känna igen mig lite mer i filmen. Det var nog ett smart val för musiken är så viktig.

Filmen är alltså biografisk och handlar om den franska sångerskan Edith Piaf. Man följer henne från barndomen och tills hon dör 1963, endast 48 år gammal.
image26
Edith levde ett hårt liv, ända från födseln i princip. Hon växte upp i farmoderns bordell och reste sen runt med pappan som var akrobat.  Hon blev upptäckt när hon stod i ett gathörn och sjöng (Depardieu gör rollen som den som upptäcker henne). Det var mycket alkohol och droger under hennes karriär och hon sjunger så länge hon kan stå på benen. Otroligt stark kvinna med ett tragiskt livsöde.

Ett annat par som också såg filmen med oss tyckte den var bra men uppskattade den nog inte lika mkt som jag och Carinne gjorde. De tyckte den hoppade lite mkt mellan början och slutet på hennes liv så det blev rörigt om man inte kände till mer om henne. Personligen gjorde det mig inget, men jag förstår vad dom menar.

image28Tårarna rann vid avslutssången och den ger mig fortfarande rysningar när jag hör den. Vackert filmad och Marion Cotillard som gör rollen som Piaf spelar suveränt bra (se bilden till höger här ovan) och verkar vara ganska lik orginalet (se svartvita bilden till vänster)

Filmen får 4 av 5 i betyg från mig och jag rekommenderar den starkt om man gillar fransk film och fransk chanson!

Kolla filmlänken på
IMDB
Kort fakta om Edith Piaf


Kommentarer
Postat av: Hundbiten

Åh, vad jag vill se den filmen! Har ingen aning om hur du hittade fram till min blogg, men jag är glad att jag hittade hit :) Glad påskahelg, är väl ungefär brukligt att säga.

Kram!

Postat av: Sayo

hundbiten: Hehe man hittar mkt när man surfar fram :D hittade dig via en kommentar i en annan blogg jag läser :D

2007-04-06 @ 14:56:37
URL: http://sayo.blogg.se/
Postat av: Josefin

Hej! Har precis sett La vie en rose och jag håller med, den var verkligen underbart bra, men väldigt tragisk. Cotillard spelar mästerligt! Tycker även att barnskådespelarna var väldigt duktiga. Och fotot var jättevackert!

2007-04-13 @ 23:29:55
URL: http://teaterapans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback