Eftermiddag

Presidenten bor i Belém och var tydligen hemma.

Vi åkte sen tillbaks till Lissbon och eleverna gick en skattjakt/stadsorientering och vi gick runt lite i närheten och såg torget där revolutionen startade på 70-talet:

Utsikt från Elevatore st Justa:

Och deras triumfbåge

Dag 3 tisdag

Vi hämtades med buss och åkte till västra delen av Lissabon och besökte The Monastery of Jerimone i Belém.

Där finns även Vasco da Gamas grav.

Vi såg även ett minnesmärke om sjöfarten och Portugals upptäcksresande.

Det var vacker utsikt därifrån också. Jag passade på att åka upp innan lunch!
Klostret, sett från sjöfartsmonumentet.

Dag 2 - skolan och Cristo rei

Det är måndag morgon och vi ska ta oss till tågstationen och åka över floden till stationen närmast skolan. Efter lite biljettstrul så kom vi dit, lite sena. Borgmästarens representant var där och hälsade oss välkomna, eleverns visade lite filmer från skolorna och lite sånt. Skolan vi besöker heter Escola Secindaria Manuel Cargaleiro och är en högstadie/gymnasieskola som ligger i Seixal söder om Lissabon.

På eftemiddagen åkte vi till statyn Cristo Rei som är totalt 110 m hög. Vi åkte upp överst på fundamentet,till fötterna av statyn, och såg en vacker utsikt över Tagusfloden. 82 m upp var utsikten mäktig trots lite lätt duggregn några minuter. Ca 20 grader ute så det är sommarväder ändå och vi kommer i sandaler medan portugiserna går i vinterskor...

På kvällen träffades lärarna för middag på stan. Fisk är poppis, speciellt torsk äts mycket. Här är nån panerad potatis, lök och en fisk under. Dessvärre får man alltid bena fisken men det överlever man.

Dag 1, resa

Avresa 5.45 från Örebro. Gäääsp!

Hotellet är bra!

Vi träffade på lärarna och eleverna, från Grekland, när vi mellanlandade i Wien. Eleverna hämtades på flygplatsen i Lissabon av sina värdfamiljer. Sen tog vi metson till hotellet.

På kvällen åt vi ihop och sen i säng.

Hotellfrukost!

Vi har landat i Lissabon och det är runt 20 grader. Det kommer nån regnskur men jag gamblar och lämnar regnjackan på rummet!

Hotellfrukosten här var excellent. Jättefräsch med mycket frukt av olika slag samt allt annat man kan tänkas vilja ha. Mums!

Bloggtorka

Det har varit tyst här ett bra tag nu. Jag är lite av en periodare så nu var det dags med lite skrivande igen.

Klockan är 6.11 och det är mörkt ute. Ungefär 6 grader och lite sådär småkyligt. Jag sitter i en bil med sikte på Arlanda och i baksätena tjattrar fyra pirriga tonåringar. Dags för äventyr med ErasmusPlus igen! Längtar!