Västkustbesök!

Två nätter i Göteborg med en kollega. Mycket trevligt! Vi går en kurs här och det är riktigt bra! Roligt med input!

Hemma!

Efter en lång 22h resa landade jag hemma kl 20 söndag kväll. Det var ljuvligt att krypa ner i sin egen säng!

Lördagen

Sista vanliga dagen i Kina blev ägnad åt terrakottaarmén. Den är gammal och grymt mäktig. Svårt att greppa!

Kl 5.00 vaknade vi på söndagen för att åka hemåt och när jag somnade hemma på söndagkvällen hade det gått 24h sen jag vaknade.

En riktigt intressant resa!

Xi'an

Förra natten som jag på tåget ner till Xi'an. Det gick förvånansvärt bra faktiskt!

Idag besökte vi Stora vildgåspagoden (Buddhistiskt), såg lite konst och vandrade på ringmuren. På em gick vi en stund i kvarteren bakom hotellet och åt middag som en kung samt såg en dans/sång föreställning om Kejsarinnan Wu på 600-talet. Mäktig show!!

Nu kommer jag att däcka ordentligt. Godnatt!

Hög höjd och promenad

Idag hade vi fri dag och några av oss bestämde oss för en fika på topprestaurangen på Kinas högsta byggnad, World trade center, 330m och 81 våningar. Mycket klassigt och vacker utsikt trots att vi hade vår disigaste dag.

Sen tog vi lite promenad längs shoppingstråket söder om himmelska fridens torg. Nu blir det middag och sen tåg till Xian!

Pandor, sommarpalatset och shopping

Vi började dagen med ett besök på Behing zoo och tittade på deras fyra pandor. Jättesöta, även om man helst sett dem i vilt tillstånd.

Efter ett snabbt stopp på en pärlfabrik fortsatte vi till det kejserliga Sommarpalatset som ligger vackert längs en konstgjord sjö. Strålande sol! Vi åt lunch i den kejserliga restaurangen. Mumsig mat som alltid!

På väg hem stannade vi vid shoppingcentrat Silk market. Vad sägs om en Canadian goose jacka för 300kr?! Jag har faktiskt inte köpt mycket. Shopping är inte min grej, speciellt inte med hetsiga säljare 😜

Vi landade på ett café för kaffe och free wifi istället!

Muren besegrad!

Idag for vi iväg till den kinesiska muren! Den ligger ung 1,5 h bort. Det var kyligt och hade varit minusgrader inatt men det funkade. Inte så mkt vind som tur var.

Muren är riktigt mäktig. Vilket byggnadsverk. Ca 800mil lång lång. Galet att tänka egentligen. Vacker utsikt också och det kittlade en del då vissa delar var riktigt branta.

På väg hem stannade vi och gock en bit längs gatan som leder upp till de 13 ming-kejsarnas gravkamrar. Vacker miljö och fina statyer!

Vi såg även OS byn som i princip inte används nu. Lite tragiskt på alla maffiga arenor.