Gorillor!

Dag 7


Oj oj oj. Jag vet inte vad jag ska säga ens. Vi kom till mötesplatsen och fick info av vår gorillaguide Medi. Sen åkte vi till vår startpunkt där vi mötte våra lokala bärare. Vi hade med matpaket, regnkläder (som tursamt nog inte behövde användas) och 2liter vatten samt ev kamerautrustning. Det är inte supertungt men attans vad skönt att jag köpte tjänsten! 

Vi misstänker att vi haft åtminstone 400m höjdskillnad och det är inte direkt bara en backe upp och en ner. Magiskt vackra utsikter, ibland svindlande smala stigar med rätt brant ner så magen killade och så även regnskog såklart. Vi vek av mot slutet och gick utan stig vilket blev rätt svårt. Jag lånade en vandringskäpp men i de brantaste partierna nedåt samt uppåt så var min bärare Isak ovärdelig som stöttande hand då det blev lätt att halka på fuktiga löv och grenar. Det var dessutom inte liiiite brant heller, och inte EN backe. Man kan ju lugnt säga att jag rensat porerna idag då jag svettats floder och är helt slut. 

Vi vandrade 1h och 40 min till gorillorna, med korta andningspauser. Sen var vi där en timme (mer får man inte vara) och så gick vi hem, med en lunchpaus när vi kom ur djungeln. 

Själva mötet är obeskrivligt och värt alla pengar! 600dollar i conservation fee kostar gorilla tracking (eller trekking, vet inte vad som är bäst). Vi var nog ca 1,5 meter från dom. Det var en familj som hette Habinyanja (betyder sumpmark då man först såg dem vid ett sånt område) och vi såg de flesta i den familjen, ca 10 st tror jag vi såg. Det är nästan så att jag inte fattar att jag var där. 

Här är Elsa och hennes unge på 8månader. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback