Avsked

Vid åtta hämtades vi på hotellet och kördes av föräldrarna till Cesena. Det blev vemodigt att säga hejdå och vi hade lite gråtfest tillsammans både elever och föräldrar och även jag var tårögd. Vi har haft en suverän resa och eleverna har haft jättebra värdfamiljer!

Veckan lider mot sitt slut

På torsdag morgon ställde vi klockan tidigt och jag, Lilianne och lettiska Egita tog en morgonpromenad på stranden som ligger ett kvarter från vårt Hotel Coelho. Det var en fin morgon och jag doppade fötterna även om det var iskallt!

Sen tillbringade vi förmiddagen på skolan. Eleverna från varje land hade en presentation om vad vi jobbat med Och våra två elever gjorde ett bra jobb!

Vi var även till rådhuset och träffade borgmästaren i Gatteo.

Efter lunchen åkte vi till Ravenna, norr om Gatteo och fick en guidad tur i staden som har otroligt vacker mosaik! Vi såg även Dantes grav då han dog där av malaria under tiden han var förvisad från Florens.

På kvällen hade vi lärare middag på Schopenhauer igen. Mycket trevligt och gott!!

Underbart gäng!

Det har varit intensiva dagar som sagt var. Vi har åkt innan nio varje morgon och inte varit tillbaks förrän typ tio, förutom möjligen en halvtimme för att byta innan middag.

Jag har dock riktigt kul. Vi är ett kul gäng med jobbet gemensamt och Italienarna är måna om att visa det bästa de har, och de lyckas de med!

I onsdags var vi först på skolan och till lunch åkte vi till Verucchio och åt på toppen av den kullen där byn ligger. Grymt god mat jämt, jag får rulla på flyget!!

Sen fortsatte vi till kullen bredvid typ, där ligger San Marino. Det är ett helt fashinerande litet land som ligger jättevacker högt uppe på ett litet berg!
Vi hann se en vacker solnedgång därifrån.

Florens

Såååå trött när klockan ringde 5.25 men det blev lite frukost och sen hämtade bussen oss och vi åkte till tågstationen i Cesena för att ta tåget över Appeninerna till Florens. Det gick väldigt smidigt och jättevacker utsikt när vi åkte. Strålande sol dessutom!
Duomo

När vi kom fram så har vi vandrat runt och sett massor:  Piazza di Santa Maria Novella, Duomo (4e största katedralen i Europa), Palazzo Vecchio, Ponte Vecchio, Giardino di Boboli mm
Ponti Vecchio

Sen bar det av hemåt med tåg igen. Full sv upplevelser och tankar! Det finns så otroligt mycket att se överallt!

Skola på fm och Rimini på em

Dagarna är intensiva på projektmöte. Måndagen började på skolan i Gatteo. Vi fick se en dansuppvisning och så visades vi runt på skolan. Elever som är 11-14 går där.

Sen gick vi iväg och besökte en förskola och ett lågstadium. Elever guidade och berättade om saker i Gatteo på väg tillbaks för lunch.

Italiensk mat är mums, som alltid. Risotto till lunch med parma, bröd, ost osv och till efterrätt den godaste Tiramisu jag ätit!

På eftermiddagen blev det buss till Rimini. Vackra stränder och gamla byggnader, bland annar en bro från 21eKr (används än) och Augustus triumfbåge från 28fKr. Tyvärr var det mulet och lite kyligt med det blev ändå en äkta italiensk klass. Grymt god!

Kvällen blev lugn. En Pasta Frutti di Mare och tidig kväll så vi har frukost 5.45 på tisd morgon för att hinna med tåget till Florens.

Dags igen!

Denna gång tänkte jag prova våren i Italien!

Vi har ett Erasmus+ projekt på skolan och nu är det dags för besök på skolan i Gatteo a mare på östkusten inte långt från Rimini och San Marino.

Med mig har jag en kollega samt två elever. Vi började imorse och flög från Arlanda via Frankfurt till Bologna. Efter en taxifärd till tågstationen  sitter vi nu på tåget mot Cesena där vi blir hämtade. Spännande!

Vi hann även prova Fish and chips på lokala Mc Donalds så vi står oss tills vi är framme. Trött men glad!